“Als je denkt dat je er bent, ben je er nog niet.”
De anekdote tekent de informele sfeer bij het bedrijf, maar Stefan kwam wel degelijk met serieuze intenties naar Easy Office Online. Als echte gadgetfreak had hij bijna vijf jaar bij Amac gewerkt. Nu was hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. “Mijn tijd bij Amac had mij sterk gevormd in klantgerichtheid en georganiseerd werken. Maar ik had daar ook geleerd om in te zoomen op details én weer uit te zoomen voor overzicht. Ik stond te popelen om die kwaliteiten in te zetten voor de business-to-business diensten van Easy Office Online.”
Als manager operations houdt Stefan zich bezig met de inkoop en met de taakverdeling op de werkvloer. Maar ook pakt hij lastige zaken op die niet meteen door de supportmedewerkers kunnen worden opgelost. “Ik kan het issue van de klant vaak gemakkelijk begrijpen, misschien juist omdat ik geen ICT-specialist ben,” zegt hij. “Eerst probeer ik het probleem, bijvoorbeeld een netwerkstoring, duidelijk samen te vatten, vervolgens vraag ik door naar het probleem áchter het probleem van de klant.”
“Een voorbeeld: een van onze klanten kon door een storing niet printen terwijl hij dringend een belangrijk document via de post moest versturen. Het ICT-probleem zelf was niet snel op te lossen, maar een van onze andere klanten was gevestigd in hetzelfde pand. Die hebben we gevraagd het document uit te printen en naar de klant te brengen. Zo’n oplossing, heel pragmatisch, kan mij blij maken. Ik zie het als mijn missie om problemen voor de klant en voor mijn collega’s kleiner te maken.”
Sinds Stefans start bij Easy Office Online, vijf jaar geleden, is er nogal wat veranderd. Het bedrijf groeide van 5 naar 12 medewerkers en het klantenbestand breidde zich uit naar ondernemingen in het hele land. De inhoudelijke focus verschoof van losse diensten, zoals ICT-netwerken en telefonie, naar klantgerichte ICT-totaaloplossingen met topservice. Het zwaartepunt van zijn functie verplaatste zich ondertussen van extern naar intern.
Maar het grootste verschil ziet Stefan bij zichzelf, in zijn mindset. De hyperambitieuze 24-jarige salesman van weleer werd stap voor stap een allround manager. Minder individualistisch, meer teamspeler, zoals hij het zelf formuleert. “Toen ik hier begon wilde ik vooral zelf scoren met verkopen, zo snel mogelijk een auto van de zaak. Dat competitieve heb ik nog steeds, maar mijn instelling is nu: hoe beter het met de organisatie gaat, hoe beter het met mij gaat. Dat is voor mij de grootste verandering.”