Stefan 5 jaar in dienst

Op 1 augustus vierde Stefan Kappert zijn vijfjarig dienstverband bij Easy Office Online. In die tijd groeide hij door van verkoopmedewerker tot manager operations. Een mooie gelegenheid om terug te blikken op de ontwikkelingen in het bedrijf, het ICT-werkveld én zijn eigen ontwikkeling.

“Als je denkt dat je er bent, ben je er nog niet.”

Lees hier het interviewarrow_downward

De eerste werkdag bij Easy Office Online, 1 augustus 2018, staat Stefan nog steeds helder voor de geest. Bijna te helder. “Uitgerekend op mijn eerste dag kwam ik te laat. Geen goed begin, hè? Maar ik had gebak meegenomen, want ik was net jarig was geweest. Waarschijnlijk is het daarom toch goed gekomen,” zegt de 29-jarige Deventenaar met een lachje.

Klantgerichtheid 

De anekdote tekent de informele sfeer bij het bedrijf, maar Stefan kwam wel degelijk met serieuze intenties naar Easy Office Online. Als echte gadgetfreak had hij bijna vijf jaar bij Amac gewerkt. Nu was hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. “Mijn tijd bij Amac had mij sterk gevormd in klantgerichtheid en georganiseerd werken. Maar ik had daar ook geleerd om in te zoomen op details én weer uit te zoomen voor overzicht. Ik stond te popelen om die kwaliteiten in te zetten voor de business-to-business diensten van Easy Office Online.”

<em><strong>Generalist</strong></em>

Generalist

Bij Easy Office Online kreeg Stefan een snelle leerschool in ICT-dienstverlening voor het MKB, mede omdat het team destijds nog maar uit vijf mensen bestond. “Ik deed met alles mee, van installatie en onderhoud tot acquisitie en offertes opstellen,” vertelt hij. “In no-time kende ik alle facetten van het werk tot op een bepaald detailniveau. Dat past ook bij mij, ik ben uiteindelijk meer een generalist dan een specialist.”

Het probleem achter het probleem

Als manager operations houdt Stefan zich bezig met de inkoop en met de taakverdeling op de werkvloer. Maar ook pakt hij lastige zaken op die niet meteen door de supportmedewerkers kunnen worden opgelost. “Ik kan het issue van de klant vaak gemakkelijk begrijpen, misschien juist omdat ik geen ICT-specialist ben,” zegt hij. “Eerst probeer ik het probleem, bijvoorbeeld een netwerkstoring, duidelijk samen te vatten, vervolgens vraag ik door naar het probleem áchter het probleem van de klant.” 

“Een voorbeeld: een van onze klanten kon door een storing niet printen terwijl hij dringend een belangrijk document via de post moest versturen. Het ICT-probleem zelf was niet snel op te lossen, maar een van onze andere klanten was gevestigd in hetzelfde pand. Die hebben we gevraagd het document uit te printen en naar de klant te brengen. Zo’n oplossing, heel pragmatisch, kan mij blij maken. Ik zie het als mijn missie om problemen voor de klant en voor mijn collega’s kleiner te maken.” 

Mindset

Sinds Stefans start bij Easy Office Online, vijf jaar geleden, is er nogal wat veranderd. Het bedrijf groeide van 5 naar 12 medewerkers en het klantenbestand breidde zich uit naar ondernemingen in het hele land. De inhoudelijke focus verschoof van losse diensten, zoals ICT-netwerken en telefonie, naar klantgerichte ICT-totaaloplossingen met topservice. Het zwaartepunt van zijn functie verplaatste zich ondertussen van extern naar intern. 

Maar het grootste verschil ziet Stefan bij zichzelf, in zijn mindset. De hyperambitieuze 24-jarige salesman van weleer werd stap voor stap een allround manager. Minder individualistisch, meer teamspeler, zoals hij het zelf formuleert. “Toen ik hier begon wilde ik vooral zelf scoren met verkopen, zo snel mogelijk een auto van de zaak. Dat competitieve heb ik nog steeds, maar mijn instelling is nu: hoe beter het met de organisatie gaat, hoe beter het met mij gaat. Dat is voor mij de grootste verandering.” 

Nieuwe rolverdeling 

De veranderingen hadden ook invloed op de rolverdeling tussen directeur René Metz en Stefan. “René is nu vooral naar buiten gericht, bijvoorbeeld met het werven van nieuwe klanten. Op het moment dat de klant interesse heeft, neem ik het van René over. Ik vertaal de specifieke klantwensen naar passende oplossingen en maak een gedetailleerde offerte. De nieuwe rolverdeling is organisch gegroeid en maakt ons allebei heel blij. Bovendien is het goed voor het bedrijf als geheel.”

Niet alleen halleluja

Stefan is ondertussen een te nuchter persoon om bij zijn jubileum alleen maar halleluja-verhalen te vertellen. Er zijn natuurlijk ook weleens mindere momenten, zegt hij. “Mijn schoolloopbaan is nooit soepel gegaan. Ik heb alleen MBO-3, dat zit nog een beetje in mijn hoofd. En met mijn ontwikkeling in de afgelopen jaren heb ik mijn eigen verwachtingen overstegen. Dat brengt wel eens twijfel met zich mee, zo van: gaat het niet te snel allemaal? Gelukkig is er ruimte bij Easy Office Online om zoiets uit te spreken.”
<em><strong>Inspiratie</strong></em>

Inspiratie

Hoewel Stefan graag leert “door de kunst af te kijken van collega’s” haalt hij ook inspiratie uit andere terreinen. “Ik herinner me nog altijd de bijzondere stelregel van mijn oude tennistrainer: ‘Als je denkt dat je er bent, ben je er nog niet’. Die instelling neem ik mee in mijn werk. Je moet er altijd rekening mee houden dat je misschien nog een extra pas moet zetten voordat iets echt voor elkaar is.”
BrinQer
Caretowork
GuideID
Rientjes
ASU
Westerduin
Riforce
Spoor6
Ariens
Felix van der Putten
Business Open
Ann Taveirne
Elha Cosmetics